לוגו של חברת קלימקס נדלן

מילון מונחים בתחום הקרקעות

תוכן עניינים

החלטתם לרכוש נדל”ן להשקעה. רגע לפני, הכנו עבורכם מילון מונחים שקשורים לקרקעות, שיסייע לכם להכיר מושגים חיוניים לקראת הרכישה.

איחוד וחלוקה

תהליך המתבצע לרוב בשעת הפשרת הקרקע, במסגרתו מאחדים שטחים השייכים לבעלי קרקעות בשטח מסוים ומחלקים אותם מחדש. כל בעל שטח מקבל שטח ששווה בערכו לשטח שהיה בבעלותו קודם החלוקה. התהליך נועד למנוע תככים ומריבות, ולעיתים נעשה בכפייה על ידי הוועדה המקומית.

גוש חלקה

לכל חלקת קרקע במדינת ישראל, יש מעין ‘תעודת זהות’, המתבטאת על ידי גוש וחלקה. כל שטח גוש מורכב ממספר שטחי חלקות.

הסכם קומבינציה

הסכם קומבינציה נערך לרוב בין בעלי קרקעות לבין קבלנים. ההסכם מסדיר את היחסים בין בעלי הקרקעות לקבלנים, והוא נועד במטרה לקדם הקמת מבנים על הקרקעות. למעשה, בשלב כריתת ההסכם לא מועבר תשלום בין הצדדים – ההסכם מקנה לקבלנים זכות לבנייה על הקרקעות. בתמורה לבנייה, יקבלו בעלי הקרקעות (כמו גם הקבלנים), זכויות עתידיות בדירות שייבנו על הקרקעות.

הסכם שיתופי

הסכם שיתופי (או הסכם שיתוף) הוא הסכם שנכרת בין שני צדדים או יותר, ונוגע לבעלות משותפת של הצדדים על קרקע מסוימת. ההסדר מעלה על הכתב את היחסים בין הצדדים, ומסדיר אותם. בין היתר, על ההסדר לפרט מיהם בעלי הזכויות בקרקע, כיצד מחולקת הבעלות ביניהם, כיצד תתבצע קבלת ההחלטות בנוגע לקרקע, מהו אופן ניהול הקרקע וכיוצא בזה. למרבית הסכמי השיתוף מצורף שרטוט המפרט את אופן חלוקת הבעלות בין כל צד להסכם.

הפשרה / שינוי ייעוד

הפשרה היא תהליך, לו מחכה כל בעל קרקע חקלאית. במסגרת הליך ההפשרה, משתנה ייעוד הקרקע מקרקע חקלאית לקרקע מותרת לבנייה. מרגע ההפרשה, בעלי הקרקע יכול לבנות עליה מבנים שונים לדיור, מסחר וכן הלאה.

ועדה מקומית לתכנון ובנייה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אמונה על הכנת תוכניות, על פי רמת השיפוט שלה. התוכניות מוכנות לאור החלטות תוכניות מתאר שנקבעו ברמה הלאומית. בסדר ההיררכיה, הועדה המקומית לתכנון ובנייה נמוכה מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה (ר’ להלן). משכך, את תוכניות שהוכנו על ידי הוועדה המקומית צריכות להיות מאושרות על ידי הוועדה המחוזית.

ועדה מחוזית לתכנון ובנייה

הארץ מחולקת למספר מחוזות, כאשר לכל אחת מהן יש ועדה האמונה על נושא התכנון והבנייה בשטח המחוז. בראש הוועדה יושב נציג מטעם משרד הפנים, ותפקידה הוא לבחון ולאשר או להתנגד לתוכניות מתאר. בין היתר, הועדה דנה בבקשות לשינוי ייעוד של קרקעות חקלאיות.

מס רכישה

מס רכישה הוא מס שמוטל על אדם הרוכש נדל”ן (דירה, קרקע ושאר נכסי נדל”ן). מס הרכישה נכון לשנת 2020, עומד על 6%.

מס שבח

מס שבח שהוא מס שמשלם מוכר בעסקת מקרקעין. על פי רוב, במכירת קרקע, נוצר למוכר רווח בהשוואה למחיר בו רכש את הקרקע בעבר. על רווח זה, משלם המוכר מס שבח, כאשר שיעור המס משתנה בהתאם לסוג העסקה, מחירה, הרווח שנגרם למוכר ועוד.

קרקע חקלאית

חלקת קרקע, אשר ייעודה מוגדר על ידי רשות התכנון והבנייה כצורך חקלאי.

תב”ע

תוכנית תב”ע – תוכנית בניין עיר, היא תוכנית שתפקידה הוא להגדיר את ייעוד הקרקעות בארץ. בתוכנית יש מפות, המפרטות כל אחד את שימושי האיזור המצוין במפה. כך למשל, כל מפה בתוכנית בניין עיר תייצג איזור מסוים, ובו יוצגו אילו אוזרים מוקצים לטובת בנייה עירונית, אילו איזורים מוקצים לצרכים חקלאיים, אילו מוקצים לבנייה מסחרית וכן הלאה.

תמ”א 35

תמ”א 35 – תוכנית מתאר ארצית, היא תוכנית שתפקידה הוא להגדיר את התכנונים העתידיים בנוגע לשטחים עירוניים. בתוכנית מפורט אילו חלקים מהשטחים העירוניים צפויים לשמש למגורים, אילו ישמשו כשטחים ציבוריים ירוקים וכן הלאה.

רוצים לקבל פרטים נוספים על פרויקט? מלאו פרטים או התקשרו ומיד נענה!

כתבות נוספות

תמא 70
מחירי הנדלן בישראל
משרד נדלן
איך להגיע לדירה הנחשקת באמצעות רכישת קרקע לבנייה רוויה ובכמה שלבים בודדים?

פרויקטים Premium בשיווק

נוף הירקון דרך הים הוד השרון
מתחם בגדרה
פרויקט שביל התפוזים – SOLD OUT
תמ”א 70 בראשון לציון
פרויקט מערב קרית אתא
סובב הדסה עין כרם ירושלים – SOLD OUT
פרויקט הר 1202 הוד השרון – SOLD OUT
עיר ימים חדרה
פרויקט ח-500 חולון – SOLD OUT

מה מספר הטלפון שלך?

יש לנו את הקרקע הכי מתקדמת בארץ
והיא רגע לפני עליית מחירים!
השאירו פרטים למידע נוסף
דילוג לתוכן